Waar is magnesium goed voor?

Leestijd: 3 minuten

Magnesium staat flink in de spotlight de afgelopen tijd. Sommigen noemen het zelfs een wondermineraal. Magnesium innemen zou dé manier zijn om van allerlei klachten af te komen en je weer helemaal fit te voelen. Maar zijn zulke claims wel op waarheid gebaseerd? Waar is magnesium goed voor? In dit artikel lees je waar magnesium écht goed voor is, zonder overdrijven.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal. Het is betrokken bij veel processen in het lichaam. Magnesium komt van nature voor in je voeding. Maar waar zit magnesium in? Je kunt het vinden in producten zoals noten, graanproducten en groente. In de tabel zie je hoeveel magnesium hierin te vinden is (1).

Waar is magnesium goed voor 1

Volgens het Voedingscentrum is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen 350 mg. Voor vrouwen is dit 280 mg (2).

Waar is magnesium goed voor?

Je weet nu in welke producten je magnesium kunt vinden. Maar waar is magnesium goed voor? Ik noem eerst kort de voordelen van magnesium en daarna werk ik ze verder uit. Zoals je ziet heeft magnesium veel belangrijke functies!

Waar is magnesium goed voor?

  • Ondersteunt het energieniveau en helpt bij vermoeidheid
  • Helpt om je botten en tanden gezond te houden
  • Draagt bij tot de normale werking van spieren
  • Ondersteunt de werking van het zenuwstelsel
  • Helpt bij het handhaven van de electrolytenbalans
  • Draagt bij aan een normale celdeling en eiwitsynthese

Ondersteunt het energieniveau en helpt bij vermoeidheid

De belangrijkste vorm van energie in onze cellen is het stofje ATP (adenosine triphosphate). ATP is voor een lichaamscel wat brandstof is voor een auto. ATP is nodig voor de cellen om hun normale functie uit te kunnen voeren. Zonder magnesium werkt ATP niet (8).

Helpt om je botten en tanden gezond te houden

De helft van het magnesium in je lichaam is in de botten te vinden. Ook hier werkt magnesium samen met calcium. Veel mensen weten dat calcium bijdraagt aan gezonde botten en tanden. Dat het de hulp van magnesium nodig heeft is echter mínder bekend. Magnesium zorgt er onder andere, voor dat calcium kan worden opgenomen in de botten (5).

Draagt bij tot de normale werking van spieren

Magnesium werkt samen met calcium bij het samentrekken en ontspannen van spieren. Hierbij helpt calcium bij het samentrekken van de spier. Magnesium zorgt dat deze weer kan ontspannen (3).

Waar is magnesium goed voor 2

Ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel

Magnesium heeft een positief effect op de werking van de zenuwen. Magnesium draagt daarnaast bij aan een goede concentratie en een heldere geest. Daarnaast ondersteunt magnesium het leervermogen en het geheugen. Als laatste helpt het bij vermoeidheid (6).

Helpt bij het handhaven van de elektrolytenbalans

Elektrolyten zijn een groep mineralen. Hieronder vallen calcium, natrium en kalium. In de botten werkt magnesium samen met calcium. Magnesium is ook betrokken bij de huishouding van andere mineralen. Het beïnvloedt de balans van elektrolyten zoals kalium en natrium (7).

Draagt bij aan een normale celdeling en eiwitsynthese

Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen. Deze moeten regelmatig vernieuwd worden. Denk bijvoorbeeld aan het vervellen van je huid. Om nieuwe cellen te maken, delen oude cellen zich in twee. Van één cel worden er dus twee gemaakt. Magnesium is betrokken bij het regelen van dit proces. Daarnaast helpt magnesium bij het maken van nieuwe eiwitten. Ook is het betrokken bij de DNA-synthese (4).

Waar is magnesium goed voor?

Het antwoord op de vraag ‘waar is magnesium goed voor?’ is heel uitgebreid! Zoals wordt beweerd is magnesium inderdaad een heel belangrijk mineraal voor ons lichaam. Maar of het een wondermiddel is? Gezonde en afwisselende voeding draagt bij aan een gezond lichaam. Magnesium is daar niet alléén verantwoordelijk voor. Het werkt namelijk samen met andere stoffen, zoals calcium. Dus magnesium een wondermiddel noemen gaat dan ook wat ver. Met een gezonde levensstijl haal je voldoende magnesium uit je voeding. Dit kun aanvullen met magnesiumsupplementen.

Magnesium supplementen

Zoals eerder genoemd komt magnesium voor in je voeding. Wil je extra magnesium binnen krijgen, dan zijn magnesiumsupplementen ook verkrijgbaar. Lees hier waarom een supplement met magnesiumcitraat de beste manier is om extra magnesium binnen te krijgen.

Een goede keuze voor een supplement is SaluForte Magnesiumcitraat. Deze tabletten bevatten 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan magnesium. Ook hebben de tabletten een handig breukvlak zodat ze makkelijk in te nemen zijn!


Vond je dit interessant? Volg mij dan ook op Facebook!

Bronnen

  1. De Wijn, J.F.; Hekkens, W.T.J.M; Fysiologie van de Voeding, 2012, Bohn Stafleu Van Loghum.
  2. Voedingscentrum, Magnesium, http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx, 2017.
  3. Unglaub Silverthorn, D.; Human Physiology 5th Edition, 2010, Pearson.
  4. Black, C.B., Cowan, J.A.; Introduction to the Biological Chemistry of Magnesium, 1995, VCH.
  5. Seelig, S.M.; Magnesium Deficiency in the Pathogenesis of Disease,1980.
  6. Turner, R.J.; Vink, R.; Magnesium in the Central Nervous System chapter in New Perspectives in Magnesium Research of Nishizawa, Y.; Morii, H.; Durlach, J., 2010, Springer.
  7. Lewis, J.L.; Overview of Magnesium’s Role in the Body, MSD Manual, http://www.msdmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/electrolyte-balance/overview-of-magnesium-s-role-in-the-body, 2017
  8. Centre for Cancer Education, University of Newcastle upon Tyne, Magnesium, http://web.archive.org/web/20071225194451/http://cancerweb.ncl.ac.uk/cgi-bin/omd?magnesium 2010.

Plaats een reactie