Makkelijk meer groente eten doe je zo!

Leestijd: 3 minuten

Groente is gezond. Dat weten we allemaal. Ze zitten vol met vitamines, mineralen en vezels. En dan bevatten ze vaak ook nog eens heel weinig calorieën. Genoeg redenen om zoveel mogelijk groente te eten! Voldoende groente eten blijft echter vaak een uitdaging. Hier lees je dat groente op elk moment van de dag past, zodat je makkelijk meer groente eet.

Groenten zijn een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Ze bevatten essentiële voedingsstoffen voor je lichaam. Het Voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram per dag te eten, maar voor groente geldt: meer is beter! Vaak wordt groente alleen gegeten tijdens het avondeten, maar groente kun je op elk moment van de dag eten.

Hieronder geef ik een voorbeeld van extra groente bij elke maaltijd:

  • Ontbijt
  • Tussendoor
  • Lunch
  • Middagdip
  • Avondeten
  • Snack

7:00 uur – Ontbijt

Groente in de ochtend? Jazeker! Het ontbijt is misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag. Je brengt je spijsvertering op gang en krijgt ook nog eens een lekkere dosis energie. De dag éxtra goed beginnen kan met een portie groenten door je ontbijt.

Veel groenten combineren goed met brood, ei of yoghurt. Het ontbijt is daarom een makkelijke mogelijkheid om meer groente te eten. Probeer bijvoorbeeld eens:

Dan kun je er weer vol tegen aan!

10:00 uur – Tussendoor

In de supermarkt vind je tegenwoordig een groot aanbod met snackgroente:

  • Snoeptomaatjes
  • Kleine komkommers
  • Kleine oranje paprika’s
  • Zakjes met wortel, rettich of koolraap.

Deze zijn makkelijk mee te nemen naar je werk. Geef ze ook eens mee naar school voor je kinderen.

12:00 uur – Lunch

Voor de lunch zijn er eindeloos veel mogelijkheden om extra groente te eten. Op internet zijn veel groente recepten te vinden. Denk eens aan:

  • Een salade (ook nog eens makkelijk te maken en mee te nemen)
  • Heerlijk warme groentesoep
  • Groente combineren met brood. Probeer eens volkorenbrood met hummus, komkommer, kiemgroente en yoghurt mayonaise.

Laat je creativiteit gaan, en verzin zelf eens een broodje gezond of club sandwich. Of wat dacht je van een vegan bowl met sojabonen en zeewier?

Meer groente eten

15:00 uur – Middagdip

Om de middagdip tegen te gaan kun je een ongezonde, zoete snack pakken. Je kunt natuurlijk óók gaan voor een gezonde optie. Namelijk een frisse groente smoothie of groentesap.

Gepureerde groenten bevatten niet zoveel vezels als ‘hele’ groente en je voelt je minder verzadigd na het drinken. Maar ze zijn wel een makkelijke aanvulling op je dagelijkse hoeveelheid.

Tijdens de middag geven ze je een vitamineboost waardoor je je werkdag effectief kan afsluiten. Probeer eens een pittige tomatensmoothie. Voor een voller gevoel kun je noten of havermout aan een smoothie toevoegen.

18:00 uur – Avondeten

Probeer ook eens extra groente te verwerken in het avondeten. Hiervoor zijn veel verschillende opties. Even kijken op Google en je krijgt honderden opties.

Probeer dit eens:

  • Maak eens pasta met courgettespaghetti of pompoenspaghetti
  • Vervang rijst door bloemkoolrijst
  • Maak een stamppot met zoete aardappel, doperwten en hüttenkäse.

Zoete aardappel is een groente, ondanks dat de naam anders laat denken. Gewone aardappel vervangen door zoete aardappel geeft je dus nét dat beetje meer groente.

21:00 uur – Snack

Om je dag gezond af te sluiten kun je ’s avonds een groentesnack nemen. Je kunt natuurlijk kiezen voor je favoriete snackgroente. Je kunt ook een dip maken. Die kun je samen eten met met steeltjes bleekselderij, wortel of komkommer. Probeer ook eens zelf groentechips te maken als alternatief voor aardappelchips.

Zoals je ziet is erop elk moment van de dag wel een mogelijkheid om extra groente te eten. Er zijn duizenden combinaties met groenten. Er is er altijd wel eentje bij die jij lekker vindt.

Een reactie plaatsen