Is een banaan gezond?

Leestijd: 2 minuten

Is een banaan gezond? Het korte antwoord is: ja! Bananen zijn een typische fruitsoort waar veel fabels over bestaan. Het zouden dikmakers zijn en je zou last van verstopping kunnen krijgen. Onzin! In dit artikel lees je waarom een banaan gezond is én kunnen helpen met afvallen.

Waarom is een banaan gezond?

  • Bron van vitaminen en mineralen
  • Goed voor je bloedsuiker
  • Bron van vezels

Bron van vitaminen en mineralen

Net als ander fruit bevatten bananen veel vitaminen en mineralen. Bananen zijn bijvoorbeeld een belangrijke bron van kalium. Kalium zorgt er samen met natrium voor dat de zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken (1). Zeker voor mensen die regelmatig sporten is het dus van belang om voldoende kalium binnen te krijgen.

Een banaan (150 g) bevat ongeveer 537 mg aan kalium. De Gezondheidsraad geeft geen aanbevolen dagelijks hoeveelheid kalium per dag, maar over het algemeen wordt een hoeveelheid van 3000 tot 3500 mg per dag aangeraden. Dit is hoog! Vergelijk het maar eens met de dagelijkse behoefte aan magnesium, wat maar 375 mg is (1).

Iedere banaan levert je dus al meer dan 15% op van je kaliumbehoefte! Dan ben je al goed op weg om voldoende kalium binnen te krijgen.

Daarnaast bevat banaan nog veel andere vitaminen en mineralen (2):

  • Vitamine B6: 20% van de ADH
  • Vitamine C: 17% van de ADH
  • Mangaan: 15% van de ADH
  • Magnesium: 8% van de ADH

Met al die vitaminen en mineralen, is een banaan zeker gezond. Lees hier bijvoorbeeld waar magnesium goed voor is.

Goed voor je bloedsuiker

Voor de calorieën of suikers hoef je het ook niet te laten. Een banaan van gemiddelde grootte bevat ongeveer 105 kcal en 14 g suiker (3).  Dat lijkt misschien veel, maar suiker in banaan heeft over het algemeen een lagere glycaemische index (4). Dat betekent dat het eten ervan niet zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Wanneer je bloedspiegel stabiel blijft is dit beter voor je gezondheid. Je hebt dan minder kans op bijvoorbeeld overgewicht en diabetes type 2.

Bron van vezels

Ook is een banaan gezond, omdat ze een belangrijke bijdrage leveren aan je vezel behoefte. Een banaan van 150 g bevat namelijk bijna 4 g aan vezels (3). Als richtlijn geldt voor volwassenen een vezelbehoefte van 30 tot 40 g per dag (5).

Daarmee levert een banaan dus meteen al een bijdrage van minimaal 10%. Vezels zijn bovendien belangrijk voor een goede darmwerking. Dat is dus juist het tegenovergestelde van de fabel dat bananen verstopping kunnen veroorzaken.

Wanneer je veel vezels eet, zit je langer vol en heb je minder honger. Daarom is het eten van vezels belangrijk wanneer je wilt afvallen. In plaats van je dik maken, kan een banaan je dus zelfs helpen met afvallen.

Is een banaan gezond? Ja! 

Al met al, genoeg redenen om bananen te eten! Bananen zijn ook nog eens makkelijk mee te nemen, waardoor ze ideaal zijn als snack voor op je werk of onderweg. Zoals je hebt gelezen, kunnen bananen je helpen met afvallen. Ze zijn dus geen dikmakers, maar eerder dunmakers!

Bronnen

  1. Voedingscentrum, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx, 2018
  2. United States Department of Agriculture: National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/09040?fgcd=&manu=&format=Abridged&count=&max=25&offset=&sort=fg&order=desc&qlookup=bananas&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=, 2018
  3. Myth: I Can’t Eat Fruit if I Have Diabetes. [Online] Diabetes UK, 2017. https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/enjoy-food/eating-with-diabetes/diabetes-food-myths/myth-fruit-diabetes.
  4. Voedingscentrum, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx, 2018

Een reactie plaatsen