6 voordelen van een vegetarisch dieet

Leestijd: 6 minuten

Het eten van minder vlees is heel gezond voor je. Je kunt daarmee de kans verkleinen op allerlei nare ziekten. Maar wist je dat er nog meer voordelen zitten aan een vegetarisch dieet? In dit blogartikel lees je ze allemaal!

Hier zijn alvast de voordelen van een vegetarisch dieet. Ik zal ze hieronder verder uitwerken.

  1. Een gezonder lichaam
  2. Verlaagde kans op chronische ziekten
  3. Makkelijker afvallen
  4. Beter voor het mileu
  5. Dierenwelzijn
  6. Vleesvervangers soms nog lekkerder dan echt vlees

Voordat we er dieper op ingaan, is het misschien handig om te weten wat een vegetarisch dieet precies is. En wat is het verschil met andere dieëten, zoals flexitarisch en veganistisch?

Flexitarisch dieet

Bij een flexitarisch dieet eet je één of meerdere dagen per week geen vlees of vis. Je kunt dit dieet volgen wanneer je bewuster wilt eten, maar toch vlees en vis niet helemaal wilt schrappen. Bijna 90% van de Nederlanders eet regelmatig één dag in de week geen vlees (1).

Vegetarisch dieet

Bij een vegetarisch dieet eet je helemaal geen vlees of vis. Je eet dan nog wel andere dierlijke producten, zoals eieren of melk. Ongeveer 5% van de Nederlanders is vegetariër (1). Er zijn ook mensen die geen vlees eten, maar wel vis. Dit is een pescotarisch dieet.

Veganistisch dieet

Bij een veganistisch dieet eet je helemaal geen dierlijke producten. Dus geen vlees of vis, maar ook geen melk of eieren. Vaak gebruiken veganisten ook geen producten gemaakt van dieren, zoals leer of wol. Op dit moment zijn er ongeveer 124.000 veganisten in Nederland, waaronder ikzelf (2). Verderop in dit artikel leg ik uit waarom ik veganist ben en geen vegetariër.

In dit artikel richt ik me voornamelijk op een vegetarisch dieet, maar deze voordelen gelden natuurlijk ook voor een flexitarisch of veganistisch dieet.

Ben je na het lezen van deze voordelen enthousiast geworden? Kijk dan eens bij deze kookboeken met heerlijke vegetarische recepten!

Voordelen vegetarisch dieet

1. Een gezonder lichaam

Eet je minder vlees? Dan moet je voedingstoffen uit andere producten halen. Vegetarïers eten daarom vaak meer vezels en meer groente en fruit. Denk bijvoorbeeld aan peulvruchten en noten die het vlees vervangen. Door het eten van veel vezels is een vegetarisch dieet gezonder. Lees hier eens over de voordelen van vezels.

Daarnaast bevat vlees vaak veel verzadigd vet en cholesterol. Verzadigd vet is schadelijk voor je gezondheid. Bij een dieet met minder vlees krijg je minder vet en cholesterol binnen. Minder vlees eten is daarom ook beter voor je gezondheid.

Ondanks dat een vegetarisch dieet veel gezondheidsvoordelen heeft, moet je wel een vitamine B12 supplement nemen en in de gaten houden of je geen andere tekorten krijgt. In een gezond en gevarieerd vegetarisch dieet zal dit niet zo snel gebeuren. Er zijn namelijk veel plantaardige producten die dezelfde voedingstoffen bevatten als vlees.

Ik gebruik zelf de Eetmeter van het Voedingscentrum. Daarin kun je bijhouden wat je op een dag eet en van welke voedingstoffen je (eventueel) een tekort hebt. Gelukkig kun je vaak door een kleine aanpassing van je dieet hier op inspelen.

2. Verlaagt kans op chronische ziekten

Een vegetarisch dieet verlaagt de kans op veel chronische ziekten (3):

  • Kanker, zoals darmkanker en borstkanker
  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes type 2
  • Obesitas

Ook verhoogt het eten van 100 gram vlees per dag de kans op een beroerte met 10%. De verhoogde kans op deze ziekten komt vooral door het verzadigde vet en andere schadelijke stoffen in vlees (3). Genoeg redenen om geen vlees te eten!

De voeding binnen een vegetarisch dieet verschilt vaak van het normale westerse dieet. Het eten van veel groente, fruit, noten en peulvruchten heeft een beschermend effect voor je gezondheid, op korte en lange termijn (4). Dit draagt ook bij aan het verlagen van de kans op allerlei ziekten. Uit onderzoek blijkt dan ook dat vegetarïers een veel lagere kans hebben om te overlijden aan hartziekten dan mensen die veel vlees eten (5).

3. Makkelijker afvallen

Wil je afvallen? Dan is dit nog een reden om minder vlees te eten. Bij een vegetarisch dieet ga je vaak meer gezonde dingen eten. Veel mensen vallen alleen daarom al automatisch af. Vegetariërs zijn dan ook vaak slanker en hebben een minder grote kans op obesitas (6). Uit onderzoek is gebleken dat een vegetarisch dieet twee keer zo effectief is als een dieet met vlees bij het afvallen (7).

Een vegetarisch dieet is alleen geen dieet waarbij je heel snel kilo’s verliest. Het is een gezond dieet waarbij je op een langzaam tempo afvalt. Wat trouwens veel gezonder is dan snel afvallen.

Eén van de redenen waarom je afvalt bij een vegetarisch dieet is doordat het vezelrijk is. Lees hier hoe vezels je helpen bij het afvallen.

Geen vlees eten

4. Beter voor het mileu

De veehouderij draagt voor 14,5% bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Eén koe stoot al evenveel uit als 4,5 auto! Daarnaast vraagt de productie van vlees om heel veel water. Voor één steak is ongeveer evenveel water nodig als 50 gevulde badkuipen.

De productie van voedsel (vooral voor vee) is ook nog eens verantwoordelijk voor 60% van het verlies aan biodiversiteit. Het eten van vlees veroorzaakt dus veel schade voor het milieu.

Daarom is een vegetarisch dieet veel beter voor het milieu dan een dieet dat vlees bevat.

5. Dierenwelzijn

In Nederland worden elke dag ongeveer 1,5 miljoen dieren geslacht. Dat komt neer op 1000 dieren per minuut!

Veel dieren in de veehouderij hebben een slecht leven. Ze worden vaak in kleine kooien gehouden en hebben geen mogelijkheid om elke dag naar buiten te gaan. Ze kunnen daarnaast niet hun dierlijke gedrag vertonen en zijn daarom ongelukkig. Bij varkens worden de staartjes eraf gesneden en bij kippen de snavels gekapt. Wat veel mensen niet weten is dat dit ook bij scharrelkippen wordt gedaan.

Het welzijn van dieren is een goede reden om te beginnen met een vegetarisch dieet of om in ieder geval minder vlees te eten. Hoe minder vlees we eten, hoe minder dieren een ongelukkig bestaan moeten hebben.

Hetzelfde geldt voor minder vis eten. Op dit moment wordt bijna 80% van de vissoorten die wij eten met uitsterven bedreigd. Als we doorgaan met zoveel vis eten, zitten we binnenkort zonder vis!

Natuurlijk is er bij de productie van andere dierlijke producten zoals eieren en melk ook dierenleed. Daarom kies ik er zelf voor om veganist te zijn.

6. Vleesvervangers soms nog lekkerder dan echt vlees

De tijd dat je als vegetariër maar de keuze had uit een aantal vleesvervangers is voorbij. De afgelopen jaren zijn er steeds meer vervangers voor vlees op de markt gekomen. Nu is er vaak een heel schap om uit te kiezen. Dan wordt het natuurlijk steeds makkelijker om een vegetarisch dieet vol te houden.

Persoonlijk vind ik de meeste zelfs nog lekkerder dan echt vlees! En je kunt er eindeloos mee combineren en op dezelfde manier gebruiken als dat je vlees gebruikt.

Hier is mijn top 5 vleesvervangers. Probeer ze eens!

  1. Vivera Biefstuk
  2. Vegafit Krokante Schnitzel
  3. Naturli Vega Gehakt
  4. Gold & Green Pulled Oats Naturel
  5. Vivera Plantaardige Kipstukjes

Vind je het moeilijk om te beginnen met een vegetarisch dieet? Probeer dan eens één of twee dagen per week vlees te vervangen met één van bovenstaande producten. Bevalt het goed? Probeer het dan uit te breiden naar meer dagen per week, of wordt vegetariër. In dit blogartikel vind je 6 vezelrijke recepten die ook nog eens vegetarisch zijn!

Bronnen:

  1. Voedingscentrum, “Vegetarisch, Veganistisch en Flexitarisch Eten”, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vegetarisme-veganisme.aspx, 2019
  2. NVV Veganisme NL, https://twitter.com/NLvegan/status/1148887108444131333?s=20, 2019
  3. Voedingscentrum, “Vlees”, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspx, 2019
  4. Key TJ, Fraser GE, Thorogood M, Appleby PN, Beral V,Reeves G, et al. “Mortality in Vegetarians and Non-vegetarians: Acollaborative Analysis of 8300 Deaths among 76,000 Men and Women in Five Prospective Studies”; Public Health Nutr 1998
  5. Willett WC, “Convergence of Philosophy and Science: The Third International Congress on Vegetarian Nutrition”; Am J Clin Nutr; 1999
  6. Nordqvist C, “Vegetarians Stay Slim, Meat-eaters Get Fat”, Medical News Today, 2006
  7. Kahleova H, Klementova M, Herynek V, Skoch, A, Herynek S, Hill, M; “The Effect of a Vegetarian vs Conventional Hypocaloric Diabetic Diet on Thigh Adipose Tissue Distribution in Subjects with Type 2 Diabetes: A Randomized Study”, Journal of the American College of Nutrition, 2017

Plaats een reactie