4 redenen waarom voedingssupplementen nodig zijn

Leestijd: 4 minuten

Je gezondheid is het allerbelangrijkste. Maar het volhouden van een gezonde levensstijl kan lastig zijn. Je wilt natuurlijk niet te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgen. Daarom neemt 57% van de mensen in Nederland regelmatig of dagelijks voedingssupplementen. Ze doen dit vooral omdat ze bang zijn te weinig vitaminen en mineralen binnen te krijgen (1). Maar is dit nodig? Zijn die zorgen wel ergens op gebaseerd? Dat lees je in dit artikel.

Zijn voedingsupplementen nodig?

Het Voedingscentrum geeft aan dat wanneer je volgens de Schijf van Vijf eet, je geen voedingssupplementen nodig hebt. Hierbij wordt de conclusie getrokken dat voedingssupplementen dus voor de meeste mensen niet nodig zijn. Maar klopt dit wel?

Nee dus! De meeste mensen eten helaas nog niet volgens de Schijf van Vijf. Daardoor krijgen we te weinig belangrijke voedingsstoffen binnen. In dat geval zijn voedingssupplementen dus wel nodig.

Natuurlijk is het beter om je voedingspatroon aan te passen. Maar dat is natuurlijk niet altijd makkelijk. Supplementen kunnen dan een goede aanvulling zijn. Hieronder noemen we vier situaties waarin voedingssupplementen nodig zijn, zodat je tóch voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

1. We eten te weinig groente en fruit

Groente en fruit zit vol met vitaminen en mineralen. Dat weten we allemaal. Toch krijgen we er te weinig van binnen. Maar liefst 85% van de volwassenen eet te weinig groente en fruit per dag (2).

Voor groente wordt aangeraden om in ieder geval 250 gram per dag te eten. Helaas is de gemiddelde inname maar 127 gram per dag (2). Dat is maar nét de helft! Ook halen veel mensen de aanbevolen twee stuks fruit per dag niet.

Als je te weinig groente en fruit binnen krijgt, loop je veel vitaminen en mineralen mis. Probeer daarom eerst meer groente en fruit te eten. Lees bijvoorbeeld hier onze handige tips om meer groente te eten. Lukt het niet om meer groente en fruit te eten? Dan kan een supplement uitkomst bieden.

Voedingssupplementen nodig 1

2. We zitten teveel binnen

Veel mensen zitten de hele dag binnen en krijgen daardoor te weinig zonlicht. Vooral in de winter. Zonlicht is belangrijk voor het aanmaken van vitamine D. Als je teveel binnen zit, kun je daardoor een tekort krijgen aan vitamine D.

Vitamine D is betrokken bij:

  • Behouden van sterke botten en tanden
  • Goede werking van sterke spieren
  • In stand houden van een goede weerstand

Het grootste deel van de vitamine D wordt door je lichaam zelf aangemaakt wanneer je in de zon komt. Hiervoor is het voldoende om elke dag ongeveer 15 tot 30 minuten buiten te zijn. Het liefst tussen 11:00 en 15:00 uur. Het is belangrijk dat in ieder geval je gezicht en je handen niet bedekt zijn.

Daarnaast hebben kinderen, vrouwen vanaf 50 jaar en iedereen boven de 70 jaar extra vitamine D nodig. Voor die groepen is het zeker verstandig om een supplement te nemen met vitamine D.

3. We eten te weinig noten en vis

Een handje noten is een ideale snack en een gezonde manier om de honger te stillen. Slechts 1 op de 15 volwassenen eet de aanbevolen hoeveelheid noten (2). Ondanks dat ze ontzettend veel belangrijke voedingsstoffen bevatten:

  • Onverzadigde vetzuren
  • Eiwitten
  • Vitaminen zoals vitamine A en vitamine E
  • Mineralen zoals ijzer en zink

Ook voldoende vis eten is belangrijk in een gezond voedingspatroon. Vis is een bron van verschillende onverzadigde vetzuren, zoals DHA en EPA. Het eten van vis hangt samen met een verminderd risico op hart- en vaatziekten. Daarom raadt het Voedingscentrum aan om minimaal één keer per week vette vis te eten (3).

Slechts 50% van de Nederlanders eet voldoende vis. Gemiddeld eten we één keer in de twee weken vis (2). Dat is dus te weinig.

Een supplement met onverzadigde vetzuren en vitaminen kan je behoefte aanvullen als je te weinig vis of noten eet.

Voedingssupplementen nodig 2

4. We willen gezond oud worden

We willen graag blijven genieten van het leven als we ouder zijn. Hierbij hoort een gezond en vitaal lichaam. Wanneer je ouder wordt, is het steeds belangrijker om supplementen te nemen. Zo voorkom je dat er tekorten ontstaan. Hieronder staan een aantal voorbeelden:

  • Als je ouder wordt, gaat de behoefte aan vitamine D omhoog.
  • Veel ouderen hebben een vitamine B12 tekort, omdat dit minder goed wordt opgenomen in de darm.
  • Vrouwen kunnen na de overgang last krijgen van botontkalking waardoor het verstandig is om de calciuminname aan te vullen.

In dit artikel heb je gelezen dat in veel situaties voedingssupplementen tóch nodig zijn. Eet je te weinig groente, fruit, noten of vis? Probeer dan eerst je voeding aan te passen.

Lukt dit niet? Dan kunnen voedingssupplementen je daarbij helpen. Zorg er wel altijd voor dat je niet teveel vitaminen en mineralen binnen krijgt. Ondanks dat ze gezond zijn, hebben ook vitaminen een maximale dosis.

Bronnen

  1. DVJ Insights in opdracht van RTL Nieuws, https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/documents/2017/11/11/VITAMINES_Tabellen_DVJ_Insights.xls, 2017
  2. RIVM, Voedsel Consumptie Peiling, http://www.rivm.nl/Onderwerpen/V/Voedselconsumptiepeiling/Overzicht_voedselconsumptiepeilingen/VCP_Basis_1_79_jaar_2012_2016, 2016
  3. Voedingscentrum, Vis, http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx, 2018
  4. Vitamine Informatie Bureau, https://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik-nodig/senioren-70/, 2018

Een reactie plaatsen