Wat te doen tegen moeheid? Ga nu aan de slag!

Leestijd: 8 minuten

Vermoeidheid komt de laatste tijd steeds vaker voor. Natuurlijk is iedereen wel eens moe. Bijvoorbeeld doordat je slecht hebt geslapen. Na een nacht goed slapen is dit weer over. Het wordt een probleem wanneer je je lange tijd moe voelt. Wat is er dan te doen tegen moeheid? In dit artikel lees je de belangrijkste oorzaken van moeheid en wat je er tegen kunt doen.

Als je wilt weten wat er te doen is tegen moeheid, is het belangrijk om eerst na te gaan wat de oorzaak is. Dan pas kun je het goed oplossen. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid:

  • Stress en te weinig ontspanning
  • Slecht slapen
  • Ongezonde voeding
  • Weinig beweging

Zoals je kunt zien is vermoeidheid vaak een symptoom van een ongezonde levensstijl. Daarom kan het zijn dat je vermoeidheid meerdere oorzaken heeft. Begin dan met de oplossingen die het makkelijkst voor je zijn om toe te passen. Van daar uit kun je het langzaam uitbreiden. Zo kom je stap voor stap van je vermoeidheid af!

Wat te doen tegen moeheid?

Hieronder vind je een opsomming van wat er te doen is tegen moeheid. In de rest van het artikel worden deze punten verder uitgewerkt.

Dus wat te doen tegen moeheid?

  • Rust nemen en ontspannen
  • Voldoende slapen
  • Veel bewegen
  • Gezond leven

Omdat vermoeidheid vaak een symptoom is van een ongezonde levensstijl, kom je vaak van je vermoeidheid af door gezonder te gaan leven.

Rust nemen en ontspannen

Van drukte en stress word je moe

Het dagelijkse leven is heel druk. Daarom schiet ontspannen er nog wel eens bij in. Maar als je te weinig ontspanning hebt, kun je last krijgen van vermoeidheid. Je lichaam is niet gemaakt om altijd maar bezig te zijn, het heeft ook rust nodig.

Doordat we het druk hebben, krijgen we ook nog eens stress. Na een lange periode van stress kun je last krijgen van:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Slecht humeur
  • Moeite met concentreren of geheugen

Daarnaast kun je er natuurlijk ook slecht door gaan slapen. Dit gaat ten koste van je levenskwaliteit en geluk. Ben je vaak moe, heb je het te druk of ervaar je veel stress? Dan is het tijd om een stap terug te doen.

Een rustiger leven maakt je gelukkiger

Wat is er te doen tegen moeheid als deze veroorzaakt wordt door te weinig rust en stress? Het antwoord is simpel. Zorg ervoor dat je het minder druk hebt en meer kunt ontspannen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Toch is het zeker de moeite waard om er aan te werken. Mensen die voldoende ontspanning nemen, zijn veel gelukkiger (1). Door het rustiger aan te doen, kun je dus meer van het leven genieten.

Het belangrijkste is te leren om ‘nee’ te zeggen. Het is oké als je na het werk niet ook nog iets wilt gaan drinken met collega’s. Of wanneer je dat extra project afslaat. Zorg dat je niet over je grenzen heen gaat.

Bedenk bij welke activiteiten jij je ontspannen voelt en maak hiervoor tijd vrij. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lezen
  • De natuur in gaan
  • Luisteren naar muziek
  • Wandelen
  • TV kijken
  • Meditatie of mindfullness

Maak de keuze die het beste is voor jou. Dat geeft je niet alleen meer energie, maar ook meer geluk.

Wat te doen tegen moeheid 1

Voldoende slapen

We hebben het te druk om te slapen

Je lichaam heeft voldoende slaap nodig om zich weer op te laden voor de volgende dag. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon, maar het gemiddelde ligt rond de 8 uur.

Als je slecht hebt geslapen, voel je je moe. Dat weten we allemaal wel. Toch neemt 30% van de mensen niet de tijd om genoeg te slapen. Slaapgebrek wordt dan ook vooral veroorzaakt door een te druk schema (1).

Als je te weinig slaapt, kun je last krijgen van:

  • Minder energie voor sociale activiteiten, familie of voor het huishouden
  • Slecht humeur
  • Slechtere gezondheid
  • Lagere productiviteit op het werk

Slaap jij minder dan 8 uur per dag? Voel je je moe als je wakker wordt? Dan is de kans groot dat je vermoeidheid veroorzaakt wordt door slaapgebrek.

Neem de tijd om te slapen

Als je erover nadenkt wat er te doen is tegen moeheid, dan is meer slapen waarschijnlijk één van de eerste dingen die in je op komen.

Heb je moeite om in slaap te komen of krijg je niet genoeg slaap? Probeer dan eens de volgende tips toe te passen (2):

  • 80% van de mensen slaapt beter wanneer ze een routine hebben voor het slapen gaan. Ga elke dag rond dezelfde tijd slapen en sta rond dezelfde tijd op.
  • 91% slaapt beter wanneer ze zich ontspannen. Voorkom stress en neem voldoende rust overdag.
  • 82% slaapt beter wanneer ze het rustig aan doen voor het slapen en ze tijd hebben om de dag te verwerken. Werk niet tot ’s avonds laat door, maar neem voldoende tijd voor rust.

Lees hier mijn tips om in slaap te komen.

Het is dus belangrijk om de tijd te nemen om te slapen. Pas je schema er op aan dat je 8 uur slaap krijgt per dag. Je zult dan misschien wat minder dingen kunnen doen, maar je hebt wel veel meer energie. En als je meer energie hebt, geniet je meer van het leven. Meer slapen is dus zeker de moeite waard!

Veel bewegen

Moe door te weinig beweging

Bewegen vermoeiend? Nee hoor! Beweging kan je slaapkwaliteit verhogen, je meer energie geven en vermoeidheid tegen gaan(3). Dat is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Als je last hebt van vermoeidheid, is het dus de zeker moeite waard om dit punt aandacht te geven.

Helaas krijgen veel van ons niet voldoende beweging op een dag. Uit onderzoek blijkt dat we maar liefst 7 tot 8 uur per dag zittend doorbrengen (4). Wanneer je zit komt je lichaam in een ‘ruststand’ omdat er weinig activiteit van de spieren is. Je metabolisme gaat omlaag en je verbrandt weinig energie.

Een laag metabolisme zorgt er vervolgens weer voor dat je een laag energieniveau hebt. Zo veroorzaakt weinig beweging dus vermoeidheid.

Bewegen is niet vermoeiend!

Voldoende beweging gaat vermoeidheid tegen. Zelfs een korte wandeling van 15 minuten kan je een energieboost geven.

Dus wat is er te doen tegen moeheid als je te weinig beweegt? Zorg ervoor dat je elke 30 minuten even opstaat en beweegt. Ga wat drinken halen (dan krijg je ook meteen voldoende water binnen), een document printen of naar het toilet.

Ben je bang dat je vergeet om te bewegen tijdens je werk? Plak een briefje aan je computerscherm of zet een timer. Ook zijn er handige activity trackers beschikbaar die je kunnen helpen om voldoende te bewegen.

Daarnaast is een wandeling tijdens de lunch een goede optie. Dit in plaats van met je collega’s naar de kantine te gaan. Dan krijgt iedereen wat beweging en hebben jullie weer energie voor de rest van de dag. In dit artikel vind je tips voor meer bewegen op kantoor.

Zorg er daarnaast voor dat je minstens 2,5 uur per week sport (5). Hieronder valt bijvoorbeeld:

  • Fitness
  • Aerobics
  • Fietsen
  • Hardlopen
  • Stevige wandeling

Hoe meer je beweegt, hoe hoger je energiemetabolisme wordt. Je bent dan vanzelf minder moe en je hebt meer energie! Moeite met het kiezen van een sport? Vind hier de sport die bij je past!

Wat te doen tegen moeheid 2

Gezond eten

Tekort aan gezonde voedingstoffen veroorzaakt vermoeidheid

Vitaminen, mineralen, langzame koolhydraten, vezels en gezonde vetten – ze zijn onmisbaar voor je lichaam. Als je een tekort hebt aan deze voedingsstoffen, dan zorgt dat voor vermoeidheid. (6).

Als je nadenkt over wat er te doen is tegen je moeheid, is dit waarschijnlijk niet iets waar je meteen aan denkt. Toch is het heel belangrijk! Kijk maar eens naar deze lijst van vitaminen en mineralen die betrokken zijn bij vermoeidheid. Veel hè?

Wat te doen tegen moeheid 3


Krijg je te weinig van deze vitaminen binnen? Dan kan dat vermoeidheid veroorzaken.

Daarnaast spelen bijvoorbeeld ook langzame koolhydraten en vezels een rol. Wanneer je koolhydraten eet die snel door je lichaam worden opgenomen, krijg je na het eten een hoge suikerpiek. Ook wel een “sugar high” genoemd. Je hebt ineens heel veel energie door alle suikers in je bloed.

Helaas is deze piek maar van korte duur, en krijg je vervolgens een “sugar crash”. Dat houdt in dat je energieniveau weer in elkaar stort. Je voelt je dan moe en hebt weer honger (7).

Zo zie je dat een gezond eetpatroon een belangrijke rol speelt bij vermoeidheid. Als je vaak moe bent, is het dus belangrijk je voeding onder de loep te nemen.

Meer energie door gezonde voeding

Wanneer je gezond eet en voldoende water drinkt, heb je meer energie. Je lichaam krijgt dan voldoende voedingsstoffen binnen om goed te functioneren.

Zorg dus dat je genoeg vitaminen, mineralen, langzame koolhydraten, vezels en gezonde vetten binnenkrijgt.

Uit wetenschappelijk onderzoek zijn de effecten van een gezond eetpatroon op vermoeidheid duidelijk naar voren gekomen:

  • Langzame koolhydraten verminderen vermoeidheid en depressieve gevoelens (7)
  • Voldoende vitaminen en mineralen in je eten zorgen ervoor dat je beter slaapt en minder moe voelt (8)

Probeer deze elementen in je eetpatroon toe te voegen om je vermoeidheid tegen te gaan:

  • Eet minimaal 250 gram groente per dag en 2 stuks fruit. Meer mag altijd! Lees hier mijn handige tips om meer groente te eten.
  • Neem fruit of groente als tussendoortje in plaats van koek of snoep vol suiker.
  • Vervang snelle koolhydraten door langzame koolhydraten. Bijvoorbeeld door witte rijst te vervangen door zilvervliesrijst. Of wit brood door volkoren.
  • Vervang verzadigde vetzuren door onverzadigde vetzuren. Bijvoorbeeld door boter te vervangen door olie of vlees door vis.
  • Eet twee keer per week vis en elke dag een handje noten. Zo krijg je voldoende onverzadigde vetzuren binnen.
  • Drink elke dag 2 liter water. Als je te weinig drinkt voel je je moe.

Wat te doen tegen moeheid? Ga nu aan de slag!

Je hebt nu gelezen welke oorzaken moeheid kan hebben en wat er tegen te doen is. Tijd om aan de slag te gaan! Probeer stap voor stap een gezonde levensstijl aan te leren aan de hand van mijn tips. Je zult zien dat je meer energie krijgt. Succes!

Bronnen

  1. The Rest Test: A Hubbub collaboration with BBC Radio 4 – Announcement of Survey Results. [Online] Hubbub, 2015. http://hubbubresearch.org/rest-testresults/.
  2. 2013 International Bedroom Poll – Summary of Findings. [Online] National Sleep Foundation, 2013.
  3. Sleep Quality Moderates the Association between Physical Activity Frequency and Feelings of Energy and Fatigue in Adolescents. Herring, M.P., et al., 2018, Eur Child Adolesc Psychiatry.
  4. Rapportage Sport 2014. [Online] Sociaal en Cultureel Planbureau, 2015.
  5. Voedingscentrum. Beweeg en Sport Jij Genoeg? [Online] 2018. http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/eten-en-drinken-bij-bewegen-en-sport/beweeg-ik-genoeg-.aspx.
  6. Fatigue Reduction Diet in Breast Cancer Survivors: a Pilot Randomized Clinical Trial. Zick, S.M., et al., et al. 2, 2017, Breast Cancer Res Treat. , Vol. 161, pp. 299-310.
  7. Subjective Mood and Energy Levels of Healthy Weight and Overweight/obese Healthy Adults on High-and Low-glycemic Load Experimental Diets. Breymeyer, K.L., et al., 2016, Appetite.
  8. Could a Change in Diet Revitalize Children Who Suffer from Unresolved Fatigue? Steenbruggen, T.G., Hoekstra, S.J. en van der Gaag, E.J. 2015, Nutrient

Een reactie plaatsen