Sport kiezen? Vind nu de sport die bij je past

Leestijd: 10 minuten

Sporten is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Het geeft je energie en verlaagt het risico op verschillende gezondheidsklachten. Toch is het vaak moeilijk om te beginnen met sporten én om het vol te houden. Sporten is natuurlijk alleen vol te houden wanneer je het ook leuk vindt! In dit artikel helpen we je met een sport kiezen.

Om een goede gezondheid en conditie te behouden, wordt aangeraden om 2,5 uur per week te sporten (1). Onder sporten vallen alleen activiteiten waarbij je hartslag en ademhaling omhoog gaan. Sporten zoals schaken, darten of biljarten tellen dus niet.

Blijven sporten is belangrijk om gezond te blijven. Het is dus niet alleen een manier om af te vallen. Sport je voor een korte periode en stop je dan weer? Dan gaat je gezondheid weer achteruit. Daarom is het van belang om een sport te kiezen die je leuk vindt. Dan is de kans groter dat je het blijft doen.

Een sport kiezen

In dit artikel staan een aantal uitspraken. Kies de uitspraken die jou het beste omschrijven en kijk welke sporten daarbij horen. Zo kun je makkelijk en snel een sport kiezen die bij je past!

Ik ben graag flexibel

Elke week op een vaste tijd naar een training toe moeten? Niks voor jou! Wil je graag zelf bepalen hoe vaak en wanneer je gaat sporten? Dan is het goed om een sport te kiezen waarbij je flexibel kan zijn. Vaak zijn dit sporten die je alleen uitoefent en waarbij geen trainer of vereniging aan te pas komt.

Bekende voorbeelden zijn:

  • Fitness (eventueel met groepslessen die op meerdere tijdstippen plaatsvinden, zodat je zelf kunt weten welke je doet)
  • Hardlopen
  • Fietsen/wielrennen/mountainbiken
  • Zwemmen

Je kunt hierbij natuurlijk voor één sport kiezen. Maar doordat je flexibel bent, kun je ook kiezen om meerdere sporten te combineren. Bijvoorbeeld de ene dag hardlopen en de andere dag naar de sportschool.

Voordelen van flexibel sporten:

  • Je kan zelf kiezen wanneer je gaat sporten
  • Je kunt zo vaak en zo hard sporten als je zelf wilt
  • Je kunt verschillende sporten makkelijk afwisselen
  • Over het algemeen gratis of redelijk goedkoop

Door onze drukke agenda wordt deze manier van sporten steeds populairder. Wil je toch een extra steuntje in de rug? Veel mensen kiezen ervoor om zich in te schrijven voor een hardloopwedstrijd, triatlon of obstakelrun. Dan kun je naar een doel trainen.

Ik heb een stok achter de deur nodig

Heb je moeite om te gaan sporten en te blijven sporten? Dan is het verstandig om een sport te kiezen waarbij je een stok achter de deur hebt. Je weet dan zeker dat je gaat sporten en dat je het ook blijft vol houden. In dit geval kun je je het beste aansluiten bij een club of vereniging. Eventueel kun je kiezen voor een teamsport, zodat je extra motivatie hebt om wél te gaan sporten. Het helpt wanneer je altijd op vaste tijden sport en je simpelweg verwacht wordt op de sportclub.

Vaak is er bij deze sporten ook een competitieverband. Je traint voor wedstrijden en hebt dus een doel om naar toe te werken. Je trainer leert je nieuwe technieken, waardoor je steeds beter wordt. Dat geeft nóg een extra motivatie om te gaan!

Voorbeelden van sporten bij een vereniging:

  • Tennis
  • Voetbal
  • Badminton
  • Volleybal
  • Handbal

Als je je niet bij een vereniging aan wilt sluiten, kun je er ook voor kiezen om te sporten met iemand anders of met een klein groepje. Bijvoorbeeld vrienden/vriendinnen of collega’s. 

Voordelen van sporten met een stok achter de deur:

  • Meer motivatie om te gaan sporten
  • Je bent onderdeel van een sociale vereniging of team
  • Doordat je traint voor wedstrijden heb je een doel
  • Een trainer zorgt ervoor dat je steeds beter wordt

Nadelen van sporten met een stok achter de deur:

  • Minder flexibiliteit. Je moet op bepaalde tijden sporten
  • De vereniging of je team verwacht je, dus je kunt minder makkelijk afzeggen
  • Je betaalt vaak elke maand of elk jaar contributie

Ik ben een echte teamspeler

Sport je graag met anderen? Vind je het leuk om samen te werken? Dan is sporten in een team echt wat voor jou. Dan kun je voor een sport kiezen die je uitoefent samen met anderen. Vaak train je met je team en speel je ook wedstrijden. Samenwerking binnen het team is belangrijk om jullie doel te behalen, zoals kampioen worden binnen je divisie. Bij teamsporten hoort vaak een club of vereniging.

Voorbeelden van teamsporten zijn:

  • Volleybal
  • Voetbal
  • Roeien
  • Handbal

Wanneer het je alleen om het sociale aspect gaat, zou je ook met een groepje kunnen hardlopen of fietsen.

Voordeel van een teamsport:

  • Gezelligheid en je leert nieuwe mensen kennen
  • Je werkt samen naar een doel toe
  • Stok achter de deur: je team verwacht dat je op komt dagen
  • Spelen in een team werkt motiverend, je zult harder werken voor elkaar

Nadeel:

  • Weinig flexibiliteit, je bent afhankelijk van anderen hoe vaak en intensief je sport
  • Je bent afhankelijk van je team of je je doel behaalt
  • Als er minder leuke spelers in je team zitten, kan de sport minder leuk worden
  • Sommige spelers binnen een team krijgen minder beweging dan de ander, bijvoorbeeld een keeper bij voetbal

Het kan natuurlijk spannend zijn om je bij een bestaand team aan te sluiten. Je zou je in dat geval aan kunnen sluiten bij een team van iemand die je al kent. Je kunt natuurlijk ook vragen of een keer mee mag doen als een soort proefles. Dan kun je beslissen of het team bij je gaat passen.

Sport kiezen 1

Ik heb altijd een doel nodig

Zomaar een rondje hardlopen? Dat is niks voor jou. Jij wilt graag een duidelijk doel waar je naartoe kunt trainen. Je ziet graag hoe je steeds beter wordt en je doel binnen handbereik komt. Dan is het belangrijk om voor een competitieve sport te kiezen. Met competitief bedoelen we een sport waarbij je bijvoorbeeld wedstrijden speelt. Wedstijden willen winnen is een uitstekende motivatie. Competitief kan ook betekenen dat je je inschrijft bij een hardloopwedstrijd of obstacle run en traint om de beste tijd neer te zetten.
Voorbeelden van competitieve sporten in groepsverband:

  • Voetbal
  • Badminton
  • Volleybal
  • Roeien
  • Handbal

Je kunt natuurlijk ook alleen sporten. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Hardloopwedstrijden
  • Triatlon
  • Obstacle runs
  • Zwemwedstrijden

Hoe meer je je sport uitoefent, hoe beter je wordt. Hierdoor zul je je doel sneller behalen en meer wedstrijden winnen. Een betere motivatie is er bijna niet! Na verloop van tijd zul je nieuwe technieken leren, wat ervoor zorgt dat je verder groeit. Dat houdt je sport interessant.

Nog meer voordelen van sporten met een doel:

  • Je wordt uitgedaagd om het beste uit jezelf te halen
  • Doordat je steeds beter wordt, bouw je zelfvertrouwen op
  • Je doel behalen geeft een fijn gevoel van overwinning

Nadelen van sporten met een doel:

  • Je kunt de neiging hebben om te stoppen als je doel gehaald is
  • Je hebt elke keer een nieuw doel nodig om de motivatie te behouden
  • Jezelf verbeteren kost veel tijd en moeite en kan ten koste gaan van andere dingen
  • Je moet leren omgaan met teleurstelling wanneer je je doel (nog) niet haalt

Ik wil naast sporten ook een nuttige vaardigheid leren

Veel mensen sporten voor hun plezier en/of hun gezondheid. Wil je daarnaast ook nog een vaardigheid leren? Goed idee! Je kunt dan een sport kiezen waar je een vaardigheid leert die je in andere situaties ook kunt toepassen.

Wat dacht je bijvoorbeeld van:

  • Vechtsporten (zoals boksen, aikido of karate)
  • Survivallen
  • Zwemmen

Hopelijk heb je het nooit nodig, maar jezelf leren verdedigen kan nooit kwaad. Naast de bekende vechtsporten die we hierboven hebben genoemd, heb je ook vechsporten die meer op de praktijk gericht zijn. Bij krav maga worden bijvoorbeeld gevaarlijke situaties nagebootst. Je leert dan onder andere om jezelf te verdedigen tegen messen en vuurwapens.

Bij survivallen sport je in natuurlijk terrein. Hierbij leg je een parcours af met allerlei verschillende hindernissen. Om deze hindernissen te voltooien, is veel techniek nodig. Ook kunnen activiteiten zoals houthakken, kayaken en boogschieten aan bod komen. In een noodsituatie zouden deze vaardigheden van pas kunnen komen.

Dat geldt ook voor zwemmen. De meeste mensen kennen alleen de basistechnieken. Bij reddingszwemmen leer je om jezelf én anderen te redden in het water. Naast het sportieve aspect, zit er aan deze sport dus ook nog een maatschappelijk voordeel.

Voordelen:

  • Je traint met een praktisch doel, wat motiverend werkt
  • Uitdagend: je focust je vooral op lastige technieken

Nadelen:

  • Omdat deze sporten minder populair zijn, kun je ze niet op elke plaats beoefenen
  • Je traint op vaste tijden op een vaste plek
Sport kiezen 2

Ik ben een buitenmens

Je bent graag buiten en houdt van de natuur. Dan is sporten in een sportschool natuurlijk niks voor jou. Dan kun je een sport kiezen die je kunt beoefenen in je favoriete bos of duinen. Wil je eens wat anders? Ga dan naar een ander natuurgebied of probeer eens een andere route.

Voorbeelden van sporten in de natuur:

  • Hardlopen/trail running
  • Survivallen
  • Fietsen/mountainbiken
  • Roeien

Je hoeft natuurlijk niet per se naar een natuurgebied te gaan. Elke stad heeft wel een mooi park waar je kunt sporten. Sport je liever buiten met een groepje? Denk dan ook eens aan bootcamp, wat de laatste jaren heel populair is geworden. Geen geschikte natuur of park in de buurt? Een stedelijke omgeving is ook geschikt voor een avontuur. Wat dacht je van roeien door de grachten van je favoriete stad? Alles is mogelijk!

Voordelen van sporten in de natuur:

  • Flexibel, sporten waar en wanneer je wilt
  • Veel keuze in routes en omgevingen, de ene dag kun je hardlopen in het bos en de andere dag op het strand
  • Natuur is rustgevend
  • Avontuurlijk

Nadelen van sporten in de natuur:

  • Als er niet direct een geschikte omgeving beschikbaar is, moet je even reizen voordat je kunt sporten: bijvoorbeeld naar een natuurgebied
  • Je krijgt te maken met allerlei weersomstandigheden: regen, sneeuw en hitte

Wandelen is natuurlijk ook een manier om buiten te bewegen. Voor jonge mensen valt wandelen echter niet onder sporten. Natuurlijk is een stevige wandeling goed voor je, maar het is belangrijk om daarnaast ook sporten te beoefenen waarbij je hartslag nog meer omhoog gaat.

Ik zoek graag mijn grenzen op

Duw jij jezelf graag tot het uiterste? Ben je alleen maar tevreden als je aan het eind van de training uitgeput bent? Kies dan een sport waarbij je je grenzen kunt opzoeken en deze steeds kunt verleggen. Teamsporten of trainen met een groep zijn hier vaak minder geschikt voor, omdat je voortgang dan afhankelijk is van anderen.

Voorbeelden van sporten waarbij je je grenzen op kunt zoeken:

  • Fitness
  • Hardlopen
  • Survivallen
  • Triatlon

Bij veel van deze sporten worden ook wedstrijden georganiseerd. Kun jij steeds verder en steeds sneller? Daag jezelf uit! Je grenzen opzoeken heeft voordelen en nadelen. Lees ze hieronder.

Voordelen:

  • Je grenzen verleggen is een goede motivatie
  • Doordat je steeds beter wordt, bouw je zelfvertrouwen op
  • Je doel behalen geeft een fijn gevoel van overwinning

Nadelen:

  • Grotere kans op blessures door te hard sporten
  • Teleurstelling als je je grenzen niet verder verlegt of kunt verleggen

Let er wel op dat je niet elke training helemaal tot het uiterste gaat. Dat kan uiteindelijk weer een negatief effect hebben op je gezondheid.

Sport kiezen – conclusie

Zoals je ziet is er voor iedereen wel een geschikte sport. We hebben in dit artikel maar een aantal voorbeelden gebruikt, maar er zijn natuurlijk nog veel meer opties om een sport te kiezen. Kijk eens rond in je eigen woonplaats of vraag anderen wat voor sport ze doen. Heb je eenmaal een leuke sport gekozen, dan zul je merken dat je gezondheid verbetert terwijl je iets doet dat plezier geeft. Het beste van twee werelden dus! Succes en have fun!

Bronnen

  1. Beweeg en Sport Jij Genoeg? [Online] Voedingscentrum, 2018. http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/eten-en-drinken-bij-bewegen-en-sport/beweeg-ik-genoeg-.aspx.

Een reactie plaatsen