Meer bewegen op kantoor: 11 simpele tips

Leestijd: 4 minuten

Werk je op kantoor? Grote kans dat je dan teveel stil zit. En dat is niet gezond! In dit artikel vind je 11 tips voor meer bewegen op kantoor.

  1. Beweeg elke 30 minuten
  2. Vergader staand in plaats van zittend
  3. Loop wanneer je aan de telefoon bent
  4. Korte fitness oefeningen aan je bureau
  5. Investeer in een zit-sta-bureau of een zitbal
  6. Wandel of sport tijdens de lunch
  7. Loop naar een collega toe in plaats van e-mail
  8. Neem de trap in plaats van de lift
  9. Loop naar buiten tijdens de koffiepauze
  10. Gebruik yoga om je spieren te strekken
  11. Daag je collega’s uit en overtuig je baas

Waarom is zitten ongezond?

Uit onderzoek blijkt dat we maar liefst 7 tot 8 uur per dag zittend doorbrengen. Nederlanders zitten het meest in heel Europa, deels doordat het opleidingsniveau in ons land hoog is (1). Dat betekent méér kantoorbanen en méér zitten.

Wanneer je zit, komt je lichaam in een ‘ruststand’ omdat er weinig activiteit van de spieren is. Je metabolisme gaat omlaag en je verbrandt weinig energie. Uiteindelijk leidt dit tot een verhoogde kans op allerlei ziekten, zoals:

  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten
  • Kanker

Genoeg redenen om daar wat aan te doen! Een groot deel van ons leven zijn we aan het werk. Het is daarom belangrijk dat we meer bewegen op het werk. Met behulp van de 11 tips in dit artikel kun je daarvoor zorgen!

11 tips voor meer bewegen op kantoor

1. Beweeg elke 30 minuten

De allereerste tip is de belangrijkste. Zorg dat je elke 30 minuten even opstaat van je bureau en beweegt. Dit wordt aangeraden door de Britse regering (2). Ga een glas water of een kop koffie halen, een document printen of naar het toilet. Op deze manier zul je snel meer bewegen op kantoor.

Om te zorgen dat je het niet vergeet kun je een briefje aan je computerscherm plakken of een timer zetten. Wanneer je van gadgets houdt: sommige smartwatches geven elke 30 minuten een signaal om te bewegen.

2. Vergader staand in plaats van zittend

Veel van ons zitten vaak in vergaderingen, dus waarom zou je die tijd niet benutten om meer te bewegen op je werk?

Geef een leuke twist aan die saaie wekelijkse vergadering; blijf allemaal eens staan! Buiten het feit dat het gezonder is, krijg je door te staan een actievere houding dan dat je in een stoel zit. Hierdoor kun je je beter concentreren en energieker aan de vergadering deel nemen. 
Een bijkomend voordeel is dat de vergadering daardoor effectiever is en minder lang duurt.

Of ga eens wandelend vergaderen. Zo ben je ook nog eens lekker in de buitenlucht.

3. Loop wanneer je aan de telefoon bent

Veel mensen ijsberen wanneer ze aan het bellen zijn en dit is een goede gewoonte. Lopen zou je hersenen activeren en het is natuurlijk ook nog eens gezond (3). Loop een rondje door het gebouw wanneer je aan het bellen bent of voer lange telefoongesprekken wandelend buiten. Zo ben je onbewust toch veel meer aan het bewegen op het werk.

Meer bewegen op het werk

4. Korte fitness oefeningen aan je bureau

Bij het zitten verbruik je weinig energie omdat je spieren in rust zijn. Om je lichaam uit deze rustmodus te halen kun je korte fitness oefeningen doen bij je bureau. Gebruik eventueel kleine gewichten of een fles water. 

Dit kun je doen tijdens de koffiepauze of de lunch. Of wanneer je spieren stijf worden. Het is leuk om samen met je collega’s te doen. Dan zorg je er samen voor dat jullie meer bewegen op kantoor!

5. Investeer in een zit-sta-bureau of een zitbal

De hele dag op een stoel zitten hoeft tegenwoordig niet meer; er zijn nu zit-sta-bureau’s en zitballen om op te zitten. Bij een zit-sta-bureau kun je zitten en staan afwisselen, wat gezonder is dan alleen zitten. Met een zitbal neem je een actievere zithouding aan. Wil je meer? Er zijn ook bureau’s waaraan je kunt fietsen.

6. Wandel of sport tijdens de lunch

De lunchpauze is juist een perfecte gelegenheid om meer te bewegen op het werk. Vaak zitten we de hele ochtend op een stoel, om dan vervolgens naar de kantine te gaan tijdens de lunch en daar wéér te gaan zitten. 

Als je niet veel tijd hebt, dan kun je een korte wandeling maken. Heb je meer tijd, dan kun je gaan hardlopen of naar de sportschool. Dat scheelt ‘s avonds weer.

7. Loop naar een collega toe in plaats van e-mail

Een overvolle mailbox is een bekend fenomeen. Wanneer een collega in hetzelfde gebouw zit, is het net zo makkelijk om even naar de collega toe te lopen in plaats van een e-mail sturen. Dit scheelt niet alleen in je inbox, maar wanneer je face-to-face iets bespreekt, worden problemen sneller opgelost en kun je makkelijker dingen bespreken die niet duidelijk zijn. 

8. Neem de trap in plaats van de lift

Deze tip geldt niet alleen voor je werk, maar overal. De trap nemen in plaats van de lift is een makkelijke manier om meer beweging te krijgen. 

9. Loop naar buiten tijdens de koffiepauze

Regelmatig naar buiten gaan is iets dat veel rokers doen. Roken is natuurlijk geen goede gewoonte, maar even naar buiten lopen is dat wél. Het is een makkelijke manier om meer te bewegen op kantoor. Je beweegt, haalt je lichaam uit de rustmodus en haalt tegelijkertijd een frisse neus.

Meer bewegen op kantoor

10. Gebruik yoga om je spieren te strekken

Na lang zitten worden je spieren stijf en raak je verkrampt. Doe regelmatig een aantal yoga-oefeningen om je spieren op te rekken en je lichaam sterker te maken. Dit kan gewoon naast je bureau, maar misschien heeft je bedrijf wel een stiltekamer of lege vergaderruimte. Dan kun je de yoga-oefeningen gebruiken als een rust- of meditatiemoment in je drukke dag. 

11. Daag je collega’s uit en overtuig je baas

Samen bewegen is altijd leuker dan alleen. Er zijn nog niet veel bedrijven die actief investeren in de gezondheid van de werknemer. Weinig bedrijven bieden de mogelijkheid tot een zit-sta-bureau en je wordt met verbazing aangekeken wanneer je tijdens de lunch gaat hardlopen of ineens squats naast je bureau maakt.

Overtuig je werkgever van het voordeel van meer bewegen op kantoor. Werknemers die meer bewegen op het werk zijn minder ziek en hebben meer energie op het werk. Je zult daarom efficiënter en productiever je werk kunnen doen. Dit maakt de investering zeker de moeite waard.

11 tips voor meer bewegen op kantoor

Je hebt in dit artikel 11 tips voor meer bewegen op kantoor gelezen. Nu kun je aan de slag!
Motiveer je collega’s om ook in beweging te komen. Ga samen wandelen tijdens de lunch, of deel je fitness gewichten of yogamat. Zoals eerder gezegd zitten hier alleen maar voordelen aan voor je werkgever. Zij krijgen er namelijk een vitale en energieke werknemer voor terug.

Bronnen

  1. Sociaal en Cultureel Planbureau; Rapportage Sport 2014, 2015
  2. Department of Health; Sedentary Behavior and Obesity: Review of the Current Scientific Evidence, 2010
  3. NRC, Waarom IJsberen Zoveel Mensen Tijdens het Bellen?, https://www.nrc.nl/nieuws/2008/04/25/waarom-ijsberen-zoveel-mensen-tijdens-het-bellen-11527465-a1258165, 2008

Een reactie plaatsen