Gezond gewicht berekenen? Bereken het snel en makkelijk met deze formule

Leestijd: 6 minuten

Wil je weten of je gewicht past bij jouw lengte? Of wil je afvallen en daarom een streefgewicht bepalen? Met behulp van mijn formule kun je snel en makkelijk een gezond gewicht berekenen dat bij jou past!

In dit artikel leg ik de volgende dingen uit:

  1. Waarom een gezond gewicht belangrijk is.
  2. Hoe je in twee stappen een gezond gewicht kunt berekenen dat past bij jouw lengte. Mét handig rekenvoorbeeld.
  3. Hoe je je middelomtrek kunt meten.
  4. Tips om van overgewicht af te komen.
  5. Tips om je gezonde gewicht te behouden.

Waarom een gezond gewicht berekenen?

Een gezond gewicht behalen én behouden is belangrijk. Waarom? Bij overgewicht heb je bijvoorbeeld meer kans op (1,2):

  • Diabetes type 2
  • Hoge bloeddruk
  • Galstenen
  • Hart- en vaatziekten
  • Rug- en gewrichtsklachten
  • Kanker

Het hebben van overgewicht kan ook nog eens zorgen voor een lagere levenskwaliteit (3). Het is daarom belangrijk dat je afvalt naar een gezond gewicht.

Niet alleen aan overgewicht kleven gezondheidsrisico’s. Ook ondergewicht is ongezond. Je lichaam krijgt in dit geval te weinig voedingsstoffen binnen om goed te kunnen functioneren (4). Mensen met ondergewicht lopen twee keer zoveel kans op vroegtijdig overlijden (5).

Genoeg redenen om aan de slag te gaan en je ideale gewicht te berekenen!

Formule voor gezond gewicht berekenen

Stap 1: Berekenen van je BMI

Een gezond gewicht berekenen gaat in twee stappen. Allereerst berekenen we je BMI. BMI staat voor Body Mass Index. Dit is de verhouding tussen je lengte en gewicht. Je gebruikt de formule om te kijken of je op dit moment een gezond gewicht hebt.
Met de volgende formule kun je je BMI berekenen (2):

BMI= je gewicht in kg gedeeld door (je lengte in meters x je lengte in meters)

Met ‘lengte in meters’ bedoel ik bijvoorbeeld 1,70 m, met een komma. Dus niet je lengte in centimeters (170 cm). Verderop in het artikel geef ik je nog een rekenvoorbeeld.

Geen zin om je BMI met de hand uit te rekenen? Er zijn ook personenweegschalen die je BMI kunnen bepalen. In dit artikel vind je de beste personenweegschaal voor elk budget.

Aan de hand van je BMI kun je in de onderstaande tabel zien of je een gezond gewicht hebt (6).

Ideale gewicht berekenen

Een gezond gewicht berekenen begint dus met de BMI. Heb je volgens de tabel al een gezond gewicht? Prima! Je kunt dan onderaan het artikel tips vinden voor het behouden van een gezond gewicht.

Stap 2: Ideale gewicht berekenen bij jouw lengte

Heb je overgewicht? Probeer dan af te vallen. Met behulp van de BMI-formule kun je dan het ideale gewicht berekenen voor jouw lengte. Dit kun je dan als streefgewicht gebruiken bij het afvallen.

Maar hoe moet je een gezond gewicht berekenen? Je gebruikt de BMI-formule dan nét andersom.

Bij stap 1 gebruik je je lengte en gewicht om de BMI te berekenen. Nu draaien we dat dus om. Bij stap 2 weet je alleen je lengte en de BMI die bij een gezond gewicht past. Dat is tussen de 18,5 en 25. Het enige wat je nog níet weet is het gezonde gewicht voor jouw lengte.

De formule ziet er dan zo uit:

Gezond gewicht = gezonde BMI x (je lengte in meters x je lengte in meters)

Om de berekening makkelijker voor je te maken, zie je hieronder een rekenvoorbeeld. Vervang het gewicht en de lengte in het voorbeeld door je eigen waarden en je kunt makkelijk en snel een gezond gewicht berekenen!

Rekenvoorbeeld

Jolanda is een vrouw van 43 jaar. Ze is 1,72 meter lang en weegt 80 kilogram. Ze wil het ideale gewicht berekenen dat past bij haar lengte.

Stap 1: Alleereerst beginnen we met het berekenen van haar BMI. Zo kunnen we zien of Jolanda’s gewicht op dit moment gezond is. We zetten haar gegevens in de formule:

Jolanda’ s BMI = 80 : (1,72 x 1,72)

Jolanda’s BMI is op dit moment 27. Als je in de tabel kijkt, zie je dat Jolanda licht overgewicht heeft. Het is daarom van belang dat ze probeert af te vallen.

Stap 2: Jolanda gebruikt de tweede formule om haar ideale gewicht te berekenen. Bij een gezond gewicht past een BMI tussen de 18,5 en 25. Laten we daarom een BMI van 22 nemen. Dat is ongeveer het midden.

We zetten haar gegevens in de tweede formule:

Gezond gewicht = 22 x (1.72 x 1.72)

Het gezonde gewicht dat past bij Jolanda’s lengte is 65 kilogram. Jolanda kan dus als doel nemen dat ze 15 kilo afvalt.

Gezond gewicht berekenen weegschaal

Gezond gewicht berekenen? Vergeet niet je middelomtrek!

Je BMI zegt helaas niet alles. Het houdt namelijk geen rekening met je lichaamsbouw. Een persoon die erg gespierd is, kan wel een hoge BMI hebben maar hoeft geen overgewicht te hebben.

In plaats van je BMI bepalen, kun je beter kijken naar je vetpercentage. Ook kun je kijken naar je middelomtrek.

Je middelomtrek geeft aan of je teveel buikvet hebt. Veel vet in je buikholte verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Je meet je middelomtrek op de volgende manier (7):

  1. Ga rechtop staan.
  2. Trek een meetlint om je middel. Doe dit op de blote huid. De beste plek om te meten is tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken.
  3. Trek het meetlint niet te strak aan!
  4. Lees het aantal centimeters af.

Een gezonde buikomvang voor mannen is tussen de 79 – 94 centimeter. Voor vrouwen is dit 68 – 80 centimeter (7).

Naast een gezond gewicht berekenen is het dus ook belangrijk om te kijken naar een gezonde buikomvang. Is je buikomvang te groot? Probeer dan af te vallen totdat je een gezonde omvang hebt.

Gezond gewicht berekenen

Ik heb overgewicht, wat nu?

Dus je hebt mijn formule gebruikt en het blijkt dat je overgewicht hebt. En nu? Bij overgewicht is het verstandig om af te vallen, zodat je minder kans hebt op allerlei gezondheidsproblemen. Dat betekent dat je je leven anders moet gaan inrichten, met gezondere voeding en meer beweging.

Welke stappen neem je om af te vallen? Je begint met een gezond gewicht berekenen. Bereken met behulp van mijn formule welk gewicht bij jouw lengte past. Vergeet ook niet te kijken naar je middelomtrek. Zo kun je makkelijk een doel voor jezelf zetten.

Kies daarnaast voor gezondere voeding:

  • Langzame koolhydraten zoals in zilvervliesrijst, volkorenproducten en groente bevatten veel vezels en geven langer een vol gevoel. Wist je al dat vezels je kunnen helpen met afvallen?
  • Kies voor onverzadigde vetzuren in plaats van verzadigde vetzuren. Deze vind je bijvoorbeeld in vis, noten en avocado.
  • Eet minimaal 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Moeilijk? Hier vind je mijn tips om meer groente te eten.
  • Vermijd suikerrijke tussendoortjes. Kies in plaats daarvan voor iets voedzaams, zoals fruit of noten.

Zorg ook voor veel beweging. Beweeg ten minste 60 minuten per dag. Maak daarvoor gedurende de dag bewuste keuzes:

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Ga met de fiets naar je werk
  • Parkeer de auto iets verder weg
  • Ga tijdens de lunchpauze even wandelen
  • Doe lopend of op de fiets boodschappen

Daarnaast helpt het als je een sport kiest die je leuk vindt. Dan is het makkelijker om meer te bewegen en heb je ook nog eens plezier! Vind met behulp van mijn artikel de sport die bij je past.

Ben je afgevallen en heb je een gezond gewicht bereikt? Dan is het belangrijk om je gezonde gewicht te behouden!

Gezond gewicht behouden

Je hebt een gezond gewicht? Goed zo! Hier vind je een aantal tips om je gezonde gewicht te behouden:

  • Eet gevarieerd en niet meer calorieën dan je nodig hebt.
  • Blijf voldoende bewegen en minimaal 2,5 uur per week sporten.
  • Sta regelmatig op de weegschaal op een vast moment. Zo kun je snel ingrijpen wanneer je toch wat aankomt.

Gebruik mijn formule regelmatig om snel te berekenen of je nog een gezond gewicht hebt. Zo niet? Dan kun je de tweede formule gebruiken om je ideale gewicht te berekenen. Dit kun je dan weer als streefgewicht gebruiken als je gaat afvallen.

Gemakkelijk toch?

Bronnen

  1. Voedingscentrum, “Heb ik een gezond gewicht?”, https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht.aspx, 2018
  2. World Health Organization, “Body Mass Index – BMI”, http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/a-healthy-lifestyle/body-mass-index-bmi, 2018
  3. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, “Lage levenskwaliteit bij depressie, angst en obesitas”, https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/lage-levenskwaliteit-bij-depressie-angst-en-obesitas, 2016
  4. Voedingscentrum, “Ondergewicht”, https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ondergewicht.aspx, 2018
  5. Cao, S.; Moineddin, R.; Urquia, M.L.; Razak, F.; Ray, J.G., “J-shapedness, an often missed, often miscalculated relation: the example of weight and mortality”, Journal of Epidemiology & Community Health, 2014
  6. Voedingscentrum, “BMI berekenen”, https://www.voedingscentrum.nl/bmi, 2018
  7. Nederlandse Hartstichting, “Middelomtrek meten”, https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/overgewicht/meten-middelomtrek, 2018

Een reactie plaatsen