BMI bepalen? Kijk liever naar je vetpercentage

Leestijd: 5 minuten

Ben je bezig met afvallen? Als je wilt afvallen, zul je vaak je BMI bepalen. BMI staat voor Body Mass Index. Dit is de verhouding tussen je gewicht en lengte. Je wilt bijvoorbeeld 10 kilo afvallen om je ideale gewicht te bereiken. Daarvoor ga je regelmatig op de weegschaal staan. Maar is dit de beste methode om te bepalen of je dieet werkt? Geeft je BMI bepalen een nauwkeurig beeld van de werkelijkheid? Lees hier waarom je beter je vetpercentage dan je BMI kunt bepalen.

In dit artikel zal ik de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat is BMI?
  • Wat is een gezonde BMI
  • Hoe kan ik mijn BMI bepalen?
  • Wat is vetpercentage?
  • Wat is een gezond vetpercentage?
  • Hoe kan ik mijn vetpercentage bepalen?
  • Waarom kun je bij het afvallen beter kijken naar je vetpercentage dan je BMI?

Wat is BMI?

De BMI is een index voor de verhouding tussen je gewicht en lengte. De BMI geeft een indicatie of je gewicht past bij je lengte. Het is natuurlijk logisch dat een gewicht van 55 kilo beter past bij iemand van 1 meter 60 dan bij iemand van 1 meter 80.

Wat is een gezonde BMI?

Het doel van je BMI bepalen, is om vast te stellen of een gezond gewicht hebt. Heb je een hoge BMI? Dan heb je waarschijnlijk overgewicht. Daardoor heb je een grote kans op allerlei gezondheidsproblemen, zoals diabetes, een hoge bloeddruk en hart-en vaatziekten (1).

Hieronder zie je de verschillende BMI-categorieën (2):

BMI bepalen tabel

BMI bepalen

Je kunt je BMI bepalen met behulp van de tool hieronder.

Je BMI is

Powered by BMI Calculator

Bijvoorbeeld: je weegt 55 kilo en je bent 1 meter 60. Je BMI is dan 21,5. Als je in de tabel kijkt, zie je dat het een gezond gewicht is.

BMI bepalen

Afvallen en BMI bepalen

Door je BMI te bepalen kun je berekenen wat een gezond gewicht is voor iemand van jouw lengte. Je kunt op deze manier een streefgewicht kiezen. Je hebt bijvoorbeeld nu een BMI van 26, en je wilt graag een BMI van 23. Je kunt dan berekenen welk gewicht daarbij hoort. Hier vind je een makkelijke formule voor een gezond gewicht berekenen dat past bij jouw lengte.

Omdat je bij je BMI bepalen alleen rekening houdt met lengte en gewicht, kan het een vertekend beeld geven. Bijvoorbeeld wanneer je aan krachttraining doet en veel spiermassa hebt. Spieren zijn namelijk zwaarder dan vet. Of wanneer je ouder wordt. Dan verlies je bot- en spierweefsel en krijg je een andere vetverdeling. Het vetpercentage is een betere maatstaaf bij afvallen.

Wat is vetpercentage?

Zoals de naam al zegt, is het verpercentage het percentage vet dat in je lichaam aanwezig is. Bij een persoon met een vetpercentage van 15%, bestaat 15% van het totale lichaamsgewicht uit vetweefsel.

Vet heeft ook een belangrijke rol in je lichaam. Het zorgt voor (3):

  • Isolatie, zodat je op temperatuur blijft
  • Ondersteuning van de organen
  • Bescherming tegen schokken (bijvoorbeeld bij hardlopen)
  • Productie van sommige hormonen die te maken hebben met honger krijgen

Maar teveel of juist te weinig vet kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

Wat is een gezond vetpercentage?

Wat een gezond vetpercentage is verschilt tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben namelijk van nature een hoger vetpercentage. Dit komt natuurlijk door een andere lichaamsbouw en omdat zij deze vetreserves nodig hebben bij een zwangerschap.

Een gezond vetpercentage ligt bij mannen over het algemeen tussen de 8 en 20%. Voor vrouwen tussen de 15 en 31%. In onderstaande tabel kun je zien wat de ideale vetpercentages zijn voor mannen en vrouwen bij verschillende leeftijden (4,5).

Vetpercentage tabel

Je ziet dat het ideale vetpercentage hoger is als je ouder wordt. Dat komt door dat het metabolisme lager wordt en de samenstelling van het lichaam verandert. Er wordt bijvoorbeeld meer vet opgeslagen, bijvoorbeeld rond je buik. Het is dus normaal dat je wanneer je ouder wordt, je een hoger vetpercentage hebt (6).

Vetpercentage bepalen

Je vetpercentage bepalen kan op verschillende manieren. Bekende voorbeelden daarvan zijn het gebruiken van een huidplooimeter of een slimme weegschaal.

Huidplooimeting

Bij een huidplooimeting pak je een huidplooi en klem je deze tussen een soort tang. Dit doe je op verschillende plekken op je lichaam. Met behulp van de dikte van de verschillende huidplooien kun je bepalen wat het vetpercentage is.

Het voordeel hiervan is dat je het thuis kan doen en dat de meter relatief goedkoop is. Maar als je echt zeker wilt weten dat je goed meet met de huidplooimeter, kun je het beter laten doen door een professional. Deze manier kan namelijk onnauwkeurig zijn omdat je bijvoorbeeld naast huid en vet ook spieren meepakt in de plooi. Of omdat je per ongeluk op verkeerde plekken meet.

Het nadeel van een nauwkeurige meting door een professional is dat dit meestal duur is.

Heb je interesse in een huidplooimeter? Hier vind je goedkope huidplooimeters die makkelijk in gebruik zijn.

Slimme weegschaal

Een makkelijkere en nauwkeurigere manier is het gebruiken van een slimme weegschaal. Een slimme weegschaal geeft een gedetailleerde en nauwkeurige lichaamsanalyse die je makkelijk kunt bekijken in een app. Ze meten onder andere je:

  • Gewicht
  • Vetpercentage
  • BMI
  • Botmassa
  • Spiermassa
  • Buikvet

Kijk eens op Bol.com: daar vind je een groot aanbod van slimme weegschalen. Er is er altijd wel eentje die bij je past.

Of bekijk mijn artikel over de beste slimme weegschaal voor elk budget.

BMI weegschaal

Vetpercentage en afvallen

Je BMI bepalen gaat met een simpele formule. Je vetpercentage bepalen gaat wat moeilijker. Dit kun je doen met behulp van een huidplooimeter of een slimme weegschaal. In de tabel bovenaan zie je wat een goed vetpercentage is voor jouw geslacht en leeftijd. Dit vetpercentage kun je als doel nemen wanneer je gaat afvallen.

BMI bepalen? Kijk liever naar je vetpercentage

Bij afvallen kijk je vaak naar kilo’s, maar je wilt eigenlijk vet verliezen. Je wilt dus dat het vetpercentage in je lichaam omlaag gaat. Maar als je gaat afvallen, zul je niet alleen vet kwijtraken. In het begin zul je vooral vocht en spieren verliezen. Dat betekent dat je gewicht omlaag gaat en dus gaat je BMI ook omlaag. Maar de hoeveelheid vet blijft hetzelfde!

Daarnaast houdt BMI geen rekening met je lichaamsbouw. Als je tijdens het afvallen ook gaat sporten, dan bouw je spiermassa op. Het kan dan lijken alsof je weinig bent afgevallen als je alleen kijkt naar je BMI en het aantal kilo’s. Spieren zijn namelijk zwaarder dan vet. Het kan dus zijn dat je geen gewicht verliest, maar dat je vetpercentage wel daalt. Je hebt in dat geval spiermassa opgebouwd en je bent vet kwijtgeraakt.

Als je gaat afvallen, kun je dus in plaats van je BMI bepalen beter naar je vetpercentage kijken.

Bronnen

  1. World Health Organization, “Body Mass Index – BMI”, http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/a-healthy-lifestyle/body-mass-index-bmi, 2018
  2. Voedingscentrum, “Heb ik een gezond gewicht?”, https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht.aspx, 2018
  3. American Heart Association, “Dietary Fats”, http://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/fats/dietary-fats, 2018
  4. Jackson, A.S.; Pollock, M.L., “Generalized Equations for Predicting Body Density of Men”, Br J Nutr, 1978
  5. Jackson, A.S.; Pollock, M.L.; Ward, A., “Generalized Equations for Predicting Body Density of Women”, Med Sci Sports Exerc, 1980
  6. St-Onge, M.P.; Gallagher, D., “Body Composition Changes with Aging: The Cause or the Result of Alterations in Metabolic Rate and Macronutrient Oxidation?”, Nutrition, 2010

Een reactie plaatsen