6 tips tegen vermoeidheid die meteen het verschil maken

Leestijd: 7 minuten

Voel je je vaak moe? Dan ben je zeker niet de enige! Ruim 64 procent van de mensen heeft hier last van (1). Als je vaak moe bent, kun je niet het beste uit jezelf halen. Ook kun je niet optimaal genieten van het leven. Tijd om er wat aan te doen! In dit artikel vind je 6 tips tegen vermoeidheid die meteen het verschil maken.

Tips tegen vermoeidheid

Hier vind je mijn tips tegen vermoeidheid. Daarna worden ze verder uitgewerkt.

  1. Ga niet over je grenzen heen
  2. Zorg voor rust en ontspanning
  3. Drink veel water
  4. Eet veel groente en fruit
  5. Beweeg voldoende
  6. Zorg voor genoeg slaap

Bij vermoeidheid is het belangrijk om eerst na te gaan wat de oorzaak is. Dan pas kun je het goed oplossen. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid:

  • Stress en te weinig ontspanning
  • Slecht slapen
  • Ongezonde voeding
  • Weinig beweging

Zoals je kunt zien is vermoeidheid vaak een symptoom van een ongezonde levensstijl. Daarom kan het zijn dat je vermoeidheid meerdere oorzaken heeft. Begin dan met de tips tegen vermoeidheid die het makkelijkst voor je zijn om toe te passen. Van daar uit kun je het langzaam uitbreiden. Zo kom je stap voor stap van je vermoeidheid af!

1. Ga niet over je grenzen heen

Zorg dat je eerlijk bent tegenover jezelf en naar anderen. Ben je te moe of voel je je gestrest? Dan is het tijd om een stap terug te doen. Dit is de belangrijkste tip in mijn lijst met tips tegen vermoeidheid.

Doordat iedereen het druk heeft en moe is, wordt dit gezien als normaal. Hierdoor komt er een taboe op het onderwerp te liggen. Het is alsof het van je wordt verwacht dat je het druk hebt.

Daarom durven we het niet te zeggen als het teveel wordt. We willen niet dat anderen denken dat we het niet aankunnen of dat we saai of niet sociaal zijn.

Ga niet over je grenzen heen. Een leven met voldoende ontspanning en daardoor vol met energie, dát zou juist normaal moeten zijn! Je gezondheid gaat voor. Het maakt niet uit wat anderen er van denken.

2. Zorg voor rust en ontspanning

Mensen die 5 tot 6 uur ontspanning hebben op een dag zijn het gelukkigst (2). Hoe minder ontspanning, hoe minder geluk.

Maar het dagelijkse leven is heel druk. Daarom schiet ontspannen er nog wel eens bij in. Als je te weinig ontspanning hebt, kun je last krijgen van vermoeidheid. Je lichaam is niet gemaakt om altijd maar bezig te zijn, het heeft ook rust nodig.

Door ons hectische leven is dit misschien wel de moeilijkste in mijn lijst met tips tegen vermoeidhed.

Tips tegen vermoeidheid 1

Hoe krijg je meer ontspanning?

  • Neem de tijd om te ontbijten
  • Voldoende pauze tijdens je werk om te bewegen en je gedachten te verzetten
  • Wandel tijdens de lunchpauze
  • Plan niet teveel activiteiten in na je werk
  • Kies voor ontspannende activiteiten in je vrije tijd, zoals lezen of de natuur in gaan
  • Neem voldoende rust voor het slapen gaan

Bedenk bij welke activiteiten jij je ontspannen voelt en maak hiervoor tijd vrij. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lezen
  • De natuur in gaan
  • Luisteren naar muziek
  • Wandelen
  • TV kijken
  • Meditatie of mindfullness

Dit geeft je niet alleen meer energie, maar ook meer geluk.

3. Drink veel water

Zorg dat je elke dag minimaal twee liter water drinkt om vermoeidheid tegen te gaan (3). Dit is misschien wel de makkelijkste tip in mijn lijst van tips tegen vermoeidheid. Toch hebben veel van ons moeite om de twee liter te halen.

Wanneer je te weinig water drinkt, kun je uitdrogen. Daardoor voel je je moe. Hoe zorg je dat je voldoende water drinkt?

  • Zet een fles water in het zicht op je bureau
  • Voeg een smaakje toe aan je water, bijvoorbeeld door een limoen uit te knijpen of sneetjes komkommer aan de fles toe te voegen
  • Zet een timer en drink elk anderhalf uur een glas water
  • Neem voor onderweg een fles water mee
tips tegen vermoeidheid

4. Eet veel groente en fruit

Bepaalde vitaminen en mineralen zijn betrokken bij je energieniveau en bij vermoeidheid. Wanneer je niet genoeg groente en fruit eet, krijg je een tekort aan deze belangrijke voedingsstoffen. En als je een tekort hebt aan deze voedingsstoffen, dan zorgt dat voor vermoeidheid (4).

Kijk maar eens naar deze lijst van vitaminen en mineralen die betrokken zijn bij vermoeidheid. Veel hè? Daarom is gezond eten een belangrijke tip in mijn lijst met tips tegen vermoeidheid.

Tips tegen vermoeidheid 3

Eet elke dag twee stuks fruit en minimaal 250 gram groente. Méér groente is altijd beter!

Hoe kun je meer groente eten?

  • Gebruik groente in je ontbijt. Denk bijvoorbeeld aan yoghurt met rode biet!
  • Eet snackgroente als tussendoortje
  • Eet salade of warme groentesoep als lunch
  • Vervang rijst of pasta door bijvoorbeeld courgettespaghetti of bloemkoolrijst

Hier vind je nog meer tips om meer groente te eten.

Voldoende vitaminen en mineralen in je eten zorgen er namelijk voor dat je beter slaapt en je minder moe voelt (4).

Daarnaast spelen bijvoorbeeld ook langzame koolhydraten en vezels een rol. Wanneer je koolhydraten eet die snel door je lichaam worden opgenomen, krijg je na het eten een hoge suikerpiek. Ook wel een “sugar high” genoemd. Je hebt ineens heel veel energie door alle suikers in je bloed.

Helaas is deze piek maar van korte duur, en krijg je vervolgens een “sugar crash”. Dat houdt in dat je energieniveau weer in elkaar stort. Je voelt je dan moe en hebt weer honger (6).

Vervang daarom producten met snelle koolhydraten. Bijvoorbeeld wit brood en witte pasta. Vervan ze met producten die veel langzame koolhydraten en vezels bevatten. Zoals volkorenbrood en zilvervliesrijst.

5. Beweeg voldoende

Voldoende beweging gaat vermoeidheid tegen en verbetert je slaapkwaliteit (5). Zelfs een korte wandeling van 15 minuten kan je een energieboost geven.

Als je aan tips tegen vermoeidheid denkt, denk je waarschijnlijk niet meteen aan ‘meer beweging’. Maar dit is tóch heel belangrijk bij vermoeidheid!

Helaas krijgen veel van ons niet voldoende beweging op een dag. Uit onderzoek blijkt dat we maar liefst 7 tot 8 uur per dag zittend doorbrengen (7). Wanneer je zit komt je lichaam in een ‘ruststand’ omdat er weinig activiteit van de spieren is. Je metabolisme gaat omlaag en je verbrandt weinig energie.

Een laag metabolisme zorgt er vervolgens weer voor dat je een laag energieniveau hebt. Zo veroorzaakt weinig beweging dus vermoeidheid.

Zorg ervoor dat je minimaal 2,5 uur per week sport, zoals fitness, hardlopen of aerobics. Beweeg daarnaast overdag regelmatig om teveel stilzitten te voorkomen (5). Wanneer je stil zit gaat je metabolisme omlaag en daardoor heb je minder energie.

Sporten houd je alleen vol wanneer het leuk is. Heb je moeite met het vinden van een leuke sport? Dit artikel helpt je met een sport kiezen

Overdag meer beweging krijgen hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Elke 30 minuten opstaan om wat drinken te halen of naar het toilet te gaan
  • Een wandeling maken tijdens de lunch
  • Op de fiets naar je werk gaan
  • De trap nemen in plaats van de lift

Er zijn ook handige activity trackers beschikbaar die je om de 30 minuten of 1 uur een herinnering geven dat je moet bewegen. Zo kun je het zeker niet meer vergeten.

Hoe meer je beweegt, hoe hoger je energiemetabolisme wordt. Je bent dan vanzelf minder moe en je hebt meer energie!

Als je moe bent, moet je er soms niet eens aan denken om te gaan bewegen of sporten. Daar word je toch alleen maar meer moe van? Niet dus! Als je vermoeid bent, helpt het als je meer beweegt.

Tips tegen vermoeidheid 4

6. Zorg voor genoeg slaap

Natuurlijk heeft voldoende slaap óók invloed op moeheid. Maar deze tip heb ik expres achteraan gezet in mijn lijst met tips tegen vermoeidheid. Iedereen weet namelijk dat wanneer je voldoende slaapt, je minder moe bent.

Kinderen hebben ten minste 10 uur slaap nodig en tieners tussen de 9 en 10 uur. Volwassenen hebben 7 tot 8 uur slaap nodig. Wanneer we slecht slapen voelen we ons moe, kunnen we ons niet concentreren en zijn we prikkelbaar.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je beter slaapt (8,9)?

  • Routine: ga elke dag rond dezelfde tijd slapen en sta rond dezelfde tijd op
  • Ontspanning: je slaapt beter wanneer je overdag voldoende rust hebt gehad
  • Prettige slaapomgeving: zorg voor schoon en comfortabel beddengoed, een koele, donkere kamer en stilte.

Bekijk ook eens mijn blog met tips om sneller in slaap te komen.

Bronnen

  1. Fonds Psychische Gezondheid; “Slaapproblemen Zorgen voor Slechtere Prestaties op Werk of School”; https://www.psychischegezondheid.nl/action/newsitem_reaction/781, 2016
  2. Hubbub, “The Rest Test: A Hubbub collaboration with BBC Radio 4 – Announcement of Survey Results”, http://hubbubresearch.org/rest-test-results/, 2015
  3. Herring, M.P. et al; “Sleep Quality Moderates the Association between Physical Activity Frequency and Feelings of Energy and Fatigue in Adolescents”, Eur Child Adolesc Psychiatry, 2018.
  4. Steenbruggen, T.G., Hoekstra, S.J. en van der Gaag, E.J., “Could a Change in Diet Revitalize Children Who Suffer from Unresolved Fatigue?”, Nutrients, 2015.
  5. “Beweeg en Sport Jij Genoeg?”, http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/eten-en-drinken-bij-bewegen-en-sport/beweeg-ik-genoeg-.aspx, 2018
  6. Leedo, E., et al, “The Effectiveness of Healthy Meals at Work on Reaction Time, Mood and Dietary Intake: A Randomised Cross-over Study in Daytime and Shift Workers at an University Hospital”, Br J Nutr, 2017.
  7. Rapportage Sport 2014. [Online] Sociaal en Cultureel Planbureau, 2015.
  8. The Rest Test: A Hubbub collaboration with BBC Radio 4 – Announcement of Survey Results. [Online] Hubbub, 2015. http://hubbubresearch.org/rest-testresults/.
  9. 2013 International Bedroom Poll – Summary of Findings. [Online] National Sleep Foundation, 2013.

Een reactie plaatsen