6 tips tegen vermoeidheid die meteen het verschil maken

  • Geplaatst op
  • Door Martijn Franken
  • Geplaatst in Gezondheid
  • 0
6 tips tegen vermoeidheid die meteen het verschil maken

Leestijd: 4 minuten

Voel je je vaak moe? Dan ben je zeker niet de enige! Ruim 64 procent van de mensen heeft hier last van (1). Als je vaak moe bent, kun je niet het beste uit jezelf halen. Ook kun je niet optimaal genieten van het leven. Tijd om er wat aan te doen! In dit artikel vind je 6 tips tegen vermoeidheid die meteen het verschil maken.

Tips tegen vermoeidheid

In deze infographic vind je onze tips tegen vermoeidheid. Daarna worden ze verder uitgewerkt.

Tips tegen vermoeidheid


1.      Ga niet over je grenzen heen

Zorg dat je eerlijk bent tegenover jezelf en naar anderen. Ben je te moe of voel je je gestrest? Dan is het tijd om een stap terug te doen. Dit is de belangrijkste tip in onze lijst met tips tegen vermoeidheid.


Doordat iedereen het druk heeft en moe is, wordt dit gezien als normaal. Hierdoor komt er een taboe op het onderwerp te liggen. Het is alsof het van je wordt verwacht dat je het druk hebt.


Daarom durven we het niet te zeggen als het teveel wordt. We willen niet dat anderen denken dat we het niet aankunnen of dat we saai of niet sociaal zijn.


Ga niet over je grenzen heen.
Een leven met voldoende ontspanning en daardoor vol met energie, dát zou juist normaal moeten zijn!  Je gezondheid gaat voor. Het maakt niet uit wat anderen er van denken.


2.      Zorg voor rust en ontspanning

Mensen die 5 tot 6 uur ontspanning hebben op een dag zijn het gelukkigst (2). Hoe minder ontspanning, hoe minder geluk.


Hoe krijg je dit voor elkaar in je hectische leven?

• Neem de tijd om te ontbijten

• Voldoende pauze tijdens je werk om te bewegen en je gedachten te verzetten

• Wandel tijdens de lunchpauze

• Plan niet teveel activiteiten in na je werk

Kies voor ontspannende activiteiten in je vrije tijd, zoals lezen of de natuur in gaan 

Neem voldoende rust voor het slapen gaan


Bedenk bij welke activiteiten jij je ontspannen voelt en maak hiervoor tijd vrij. Dit geeft je niet alleen meer energie, maar ook meer geluk.

 

3.      Drink veel water

Zorg dat je elke dag minimaal twee liter water drinkt om vermoeidheid tegen te gaan (3). Dit is misschien wel de makkelijkste tip in onze lijst van tips tegen vermoeidheid. Toch hebben veel van ons moeite om de twee liter te halen.


Wanneer je te weinig water drinkt, kun je uitdrogen. Daardoor voel je je moe. Hoe zorg je dat je voldoende water drinkt?

Zet een fles water in het zicht op je bureau

Voeg een smaakje toe aan je water, bijvoorbeeld door een limoen uit te knijpen of sneetjes komkommer aan de fles toe te voegen

Zet een timer en drink elk anderhalf uur een glas water

Neem voor onderweg een fles water mee

 

4.      Eet veel groente en fruit

Bepaalde vitaminen en mineralen zijn betrokken bij je energieniveau en bij vermoeidheid. Wanneer je niet genoeg groente en fruit eet, krijg je een tekort aan deze belangrijke voedingsstoffen.

Eet elke dag twee stuks fruit en minimaal 250 gram groente. Méér groente is altijd beter!


Hoe kun je meer groente eten?

Gebruik groente in je ontbijt

Eet snackgroente als tussendoortje

Eet salade of warme groentesoep als lunch

• Vervang rijst of pasta door bijvoorbeeld courgettespaghetti of bloemkoolrijst


Voldoende vitaminen en mineralen in je eten zorgen er namelijk voor dat je beter slaapt en je minder moe voelt (4).

5.      Beweeg voldoende

Voldoende beweging gaat vermoeidheid tegen en verbetert je slaapkwaliteit (5). Zelfs een korte wandeling van 15 minuten kan je een energieboost geven.


Zorg ervoor dat je minimaal 2,5 uur per week sport, zoals fitness, hardlopen of aerobics. Beweeg daarnaast overdag regelmatig om teveel stilzitten te voorkomen (6). Wanneer je stil zit gaat je metabolisme omlaag en daardoor heb je minder energie.

Overdag meer beweging krijgen hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt bijvoorbeeld:

Elke 30 minuten opstaan om wat drinken te halen of naar het toilet te gaan

Een wandeling maken tijdens de lunch

Op de fiets naar je werk gaan

De trap nemen in plaats van de lift


Als je moe bent, moet je er soms niet eens aan denken om te gaan bewegen of sporten. Daar word je toch alleen maar meer moe van? Niet dus! Als je vermoeid bent, helpt het als je meer beweegt.

 

6.      Zorg voor genoeg slaap

Natuurlijk heeft voldoende slaap óók invloed op moeheid. Maar deze tip hebben we expres achteraan gezet in onze lijst met tips tegen vermoeidheid. Iedereen weet dat wanneer je voldoende slaapt, je minder moe bent. Maar de andere tips zijn minder bekend.

Kinderen hebben ten minste 10 uur slaap nodig en tieners tussen de 9 en 10 uur. Volwassenen hebben 7 tot 8 uur slaap nodig. Wanneer we slecht slapen voelen we ons moe, kunnen we ons niet concentreren en zijn we prikkelbaar.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je beter slaapt?

• Routine: ga elke dag rond dezelfde tijd slapen en sta rond dezelfde tijd op

• Ontspanning: je slaapt beter wanneer je overdag voldoende rust hebt gehad

• Prettige slaapomgeving: zorg voor schoon en comfortabel beddengoed, een koele, donkere kamer en stilte.

 

 

Vond je dit interessant? Krijg de nieuwste tips voor een betere gezondheid elke maand eenvoudig via e-mail.

Je privacy is 100% gegarandeerd

 

 

Bronnen

  1. Fonds Psychische Gezondheid; “Slaapproblemen Zorgen voor Slechtere Prestaties op Werk of School”; https://www.psychischegezondheid.nl/action/newsitem_reaction/781, 2016
  2. Hubbub, “The Rest Test: A Hubbub collaboration with BBC Radio 4 - Announcement of Survey Results”, http://hubbubresearch.org/rest-test-results/, 2015
  3. Herring, M.P. et al; “Sleep Quality Moderates the Association between Physical Activity Frequency and Feelings of Energy and Fatigue in Adolescents”, Eur Child Adolesc Psychiatry, 2018.
  4. Steenbruggen, T.G., Hoekstra, S.J. en van der Gaag, E.J., “Could a Change in Diet Revitalize Children Who Suffer from Unresolved Fatigue?”, Nutrients, 2015.
  5. “Beweeg en Sport Jij Genoeg?”, http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/eten-en-drinken-bij-bewegen-en-sport/beweeg-ik-genoeg-.aspx, 2018
  6. Leedo, E., et al, “The Effectiveness of Healthy Meals at Work on Reaction Time, Mood and Dietary Intake: A Randomised Cross-over Study in Daytime and Shift Workers at an University Hospital”, Br J Nutr, 2017.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Deze velden graag invullen